OPINTO / TUTUSTUMISMATKA 18.8.2007
Kohteet: Lepikon torppa
Kärnän sähkömuseo
Tikkakosken ilmailumuseo
Kivisalmen silta
Mukana: Sirkka ja Kari Lintula sekä Tomi
Seija ja Aleksanteri Risto
Pirkko ja Kari Väisänen
Eila ja Erkki Mankonen
Asta ja Pekka Rikkonen
Raili ja Martti Savolainen
Annikki ja Viljo Pitkänen
Tuula ja Alpo Ollila
Eira ja Tapio Pirinen
Maritta ja Reijo Eskelinen
Marketta ja Unto Hirvonen
Teuvo Tolppanen
Pauli Pulkkinen
Reijo Kukkurainen
Yhdistyksen perinteinen opinto/tutustumismatka suuntautui tällä kertaa Keski-Suomeen. Matkanjohtajana toimi Kari Lintula ja bussinkuljettajana tuttu Rauno Haikonen. Matkalle lähdettiin klo 8.00 jäähalli P-paikalta.
1. Lepikon torppa
Matkan ensimmäinen tutustumiskohde oli Lepikon torppa Pielavedellä, joka on presidentti Urho Kekkosen synnyin- ja lapsuudenkoti. Torppa rakennettiin 1800-luvun puolivälissä ja oli yksi Suomen Suuriruhtinaskunnan 73000 torpasta. Torpasta on tehty esittelynauha ja siellä on esillä Kekkosen lapsuusajan esineistöä. Viereisessä kahvilassa nautittiin aamupäiväkahvit.
2. Kärnän sähkölaitosmuseo
Toisena tutustumiskohteenamme oli Kärnänkosken sähkölaitosmuseo.
Kärnän kylä sijaitsee Kolima – Keitele koskireitin varrella. Kärnän kylään liittyy uitto- kalastus- ja teollisuushistoriaa. Julkaisussa v. 1911 kerrotaan Kärnänkoskessa olleen mylly ja Kyrönpurossa kaksi myllyä, meijeri ja saha. Vuonna 1939 Kärnänkoskeen perustettiin voimalaitos, joka toimi 1990-luvulle saakka. Sulkemisen jälkeen voimalarakennus on toiminut voimalaitosmuseona. Vanhassa voimalaitoksessa on ainutlaatuista laitteistoa ja tietoa sähköistyksen alkuajoilta. Esillä on mm:ssa kotitalouskoneita, työkaluja, valokuvia ja vanha hengenpelastuslaite. Myös Kuopion Energian ”tietokone” (kulutuskäyrä) v. 1920 on löytänyt sijansa museossa. Pihassa on nähtävillä myös Töyrylän Kuikan kylässä v. 1939-1975 toiminut koppimuuntaja.
Museota esitteli Tarmo Vauhkonen. Tarmon työura voimalanhoitajana kesti 44 vuotta ja jatkunut sulkemisen jälkeen museon esittelijänä.
Lisää tietoa Kärnän kylän historiasta löytyy netistä haulla Kärnänkoski.
Kärnänkoskelta matkamme jatkui lounaalle Viitasaarelle ja sieltä edelleen Tikkakoskelle.
3. Tikkakosken ilmailumuseo
Tikkakosken ilmailumuseon meille esitteli Markku Pynnönen
Museo on avattu 1979 ja siirretty nykyisiin tiloihin 1989.
Keski-Suomen Ilmailumuseo on Suomen vanhin ilmailumuseo
Keski-Suomen Ilmailumuseo esittelee suomalaista ilmailuhistoriaa sen alusta nykypäiviin saakka. Päänäyttelyssä on pääasiassa lentokoneita, lentokonemoottoreita ja lentovarusteita, jotka ovat olleet käytössä Suomen ilmavoimissa. Ilmavoimien viestimuseolla on oma osastonsa. Pienoismallikokoelma antaa kuvaa ilmailun laajemmasta kirjosta.
Ilmavoimien ensimmäinen kone THULIN TYP D saatiin lahjoituksena Ruotsista 1918. Lahjoittaja oli Eric von Rosen.
Muita museossa nähtävillä olevia koneita ovat esim.
BREGUET 14 A2 1919-1927 38 30C.30.
GOURDOU-LESEURRE GL-21 B2 and GL-22 B3 1923-1931 20 8F.12
MARTINSYDE F.4 BUZZARD 1923-1939 15 MA-24,
ainoa säilynyt maailmassa.
MORANE-SAULNIER M.S.50C 1925-1932 6 MS-52
AVRO 504K 1926-1930 1,
toimiaika 3 h
DE HAVILLAND D.H.60 and 60X MOTH 1929-1944 23 OH-EJA,
Konetta tehtiin Suomessa lisenssillä 27 kpl
BRISTOL BLENHEIM MK. I and IV 1937-1958 97 BL-200
FOKKER D.XXI 1937-1948 97 FR-110,
tuotiin Suomeen v.1940, viimeinen lento v.1980
VL PYRY 1939-1962 41 PY-1
DOUGLAS DC-2 1940-1946 3 DO-1
POLIKARPOV U-2 1942-1945 4
FOCKE-WULF FW 44 J STIEGLITZ 1940-1960 35 SZ-4
POLIKARPOV UTI-4 1942 1 UT-1
MESSERSCHMITT BF 109 G-2, G-6 and G-8 1943-1954 162 MT-452 (G-6) and MT-507
VL HUMU 1944-1945 1 HM-671
VL PYÖRREMYRSKY 1945-1947 1 PM-1
VALMET VIHURI I-III 1951-1959 51 VH-18
DE HAVILLAND D.H.100 VAMPIRE MK.52 1954-1965 6 VA-6
DE HAVILLAND D.H.115 VAMPIRE TRAINER MK.55 1955-1965 9 VT-8
HUNTING PERCIVAL PEMBROKE C.MK.53 1956-1968 2 PR-2
FOLLAND GNAT MK.1 1958-1972 13 GN-101 and 104,
Pekuri lensi yliääninopeudella
FOUGA CM 170 MAGISTER 1958-1988 80
SAAB 91D SAFIR 1958-1982 36
ILJUSHIN IL-28 and IL-28R 1960-1981 4 NH-4
DOUGLAS DC-3 / C-47 1960-1984 9 DO-4
Mannerheimin ruumis Suomeen Lusannesta.
Onnettomuudet Juurusvesi, Koivulahti, Maarianhamina
SM-1/600 SZ and 600 W 1961-1966 4 (helikopteri)
MIL MI-4 1961-1979 3 HR-1
MIG-15UTI 1962-1977 4 MU-4
MIG-21F-13 1963-1986 22 MG-92
MIG-21U, US and UM 21U 1965-1981, 21US 1974- and 21UM 1982- 2, 2, 2 MK-103
FOUGA CM 170 MAGISTER 1958-1988 80
Museossa on esillä myös maailmanmestari Vilho Ylösen palkintokokoelma.
Keski-Suomen Ilmailumuseo toimii myös Ilmavoimien Museona.
Ilmailumuseossa on myös kahvila/museomyymälä ja museorakennuksen vieressä on ilmavoimien poistetun materiaalin myymälä, Kasinhäntä.
4. Kivisalmi
Paluumatkalla pysähdyttiin Kivisalmella. Kivisalmessa kantatie 69 ylittää Konneveden. Tähän entiseen lossirantaan on tehty mukava levähdysalue, jossa on myös grillikioski.
Kivisalmella on muistomerkki lossiturmasta 1956, jossa hukkui 15 ihmistä.
Kivisalmen jälkeen pysähdyimme vielä kahville Koskeloon, josta matka jatkui Kuopioon. Noin klo 19.30 antoisa retki päättyi ja tyytyväiset retkeläiset palasivat koteihinsa.
Kirjasi: Martti Savolainen